
קשר מס' 48, חורף 2016

21

פרשת "חילול השם" 
 הפטריארכיה הלטינית והעיתונות הערבית 

נגד העיתון דאר היום

עוזי אלידע

עיתונו של איתמר בן־אב"י, דאר היום, היה העיתון הנפוץ והפופולרי 
בארץ ישראל בשנות העשרים של המאה העשרים. קראו אותו בעיקר 
בני המעמד הבינוני והבינוני נמוך בערים ותושבי המושבות הוותיקות, 
אשכנזים וספרדים כאחד. דאר היום היה עיתון המון סנסציוני ששאף 
לפרסם את האירוע הדרמטי והספקטקולרי, וקידם אידאולוגיה ימנית 
ליברלית שתמכה בכלכלת השוק וביוזמה הפרטית. עובדה זו הקימה 
נגדו אויבים רבים, בעיקר ממחנה השמאל הסוציאליסטי והמרכז המתון 
בתנועה הציונית, שנעזרו ביומון המתחרה, הארץ, ובשבועונים הפועל 
הצעיר וקונטרס למלחמה בעיתונו של בן־אב"י. במחצית הראשונה 
של שנות העשרים ניהל דאר היום מסעי צלב רעשניים נגד מתנגדיו 
הבולטים, בעיקר מנחם אוסישקין וארתור רופין.1 האחרון אף הגיש 
תביעה על הוצאת דיבה נגד העיתון ועורכו באביב 1924. אבל בשעה 
שאיתמר בן־אב"י ושותפיו לעיתון החלו להתכונן למשפט, הם מצאו 
עצמם להפתעתם נאשמים בתביעת דיבה חדשה שמאחוריה עמדו 
לא יריבים פוליטיים יהודים, אלא יריבים ערבים־נוצרים, ובראשם 
הפטריארכיה הקתולית־לטינית בירושלים והעיתונות הערבית המקורבת 

אליה. במאמר זה נבחנת תביעת הדיבה, תוצאותיה והשלכותיה. 

***

ישעיהו קרניאל )1942-1881( היה אחד הכותבים הבולטים בדאר 
היום בשנות העשרים. קרניאל, שהוריו נימנו עם מייסדי המושבה 
זכרון יעקב, החל לכתוב בעיתונו של בן־יהודה, הצבי, בסוף המאה 
התשע־עשרה. הוא היה איש רחב אופקים ששלט בשפות מספר והשלים 
לימודים גבוהים בביירות ובפריס. לאחר שובו לארץ הוא עסק זמן 
מה בהוראה ואחר כך היה פקיד בכיר בבנק אפ"ק, תחילה בירושלים 
ולאחר מכן בחיפה. במלחמת העולם הראשונה הוא ניהל את סניף צפת 
של הבנק. לאחר הכיבוש הבריטי עבר לירושלים, בנה בית בשכונת 
תלפיות ועבד כמנהל הכספים של בית החולים הדסה.2 בסוף אוקטובר 
1920 החל לפרסם מדור סאטירי שבועי בעיתון דאר היום;3 תחילה 
בימי ראשון ולאחר מכן בימי שישי. המדור נקרא "מבעד למסווה: 
שעורים בהסתכלות". החל בסוף פברואר 1921 נוסף לו רישום של 
דמות אדם צעיר שעיניו עטויות במסֵכה. הדמות הזכירה את זו של 

הגיבור העממי "זורו" שנלחם בעריצים והגן החלשים, דמות שכיכבה 
באותם ימים מעל מסכי הראינוע.4 המדור נכתב בגוף ראשון והדמות 
המצוירת הציגה עצמה בשם עזמות. אולם בניגוד לגיבור הראינוע, 
עזמות לא הגן על החלש בעזרת חרבו, אלא באמצעות מילים מושחזות 
היטב. הוא הציג עצמו כאיש אשכולות השולט בשפות רבות, בקיא 
בעולם התוכן היהודי התלמודי ובעולם הספרות היידי והכללי. עזמות־

קרניאל פנה לקוראיו, שאותם הציג כתלמידיו, ותיאר את חיי היום־יום 
שלו. הוא סיפר על מפגשיו עם כל שכבות העם, אולם בעיקר לגלג על 
הביורוקרטיה הציונית ועל ראשי מחנה השמאל־מרכז שאותם האשים 
בנהנתנות, בבטלה ואף בשחיתות. המדור גם טובל בבדיחות רבות של 
עזמות בתגובה על אירוע זה או אחר. כך התייחס בגיליון 273 של דאר 
היום מ־15 באוגוסט 1924 לידיעה שהתפרסמה באותם ימים על בנו 
של תיאודור הרצל, הנס, שהתנצר. בתגובה סיפר קרניאל בטורו על 
מפגש בין הרצל המנוח, אותו כינה "הצדיק", לבין אלוהים בגן עדן. 
הרצל נסער כולו על התנצרות בנו ואלוהים מרגיע אותו: "גם לי היו 
בעיות עם שלי לפני אלפיים שנה". על כך ענה הרצל לאלוהים: "אבל 

שלך היה ממזר בעוד שבני היה כשר מאב ואם".5
לא כולם צחקו מהבדיחה. נוסח הפיליטון הגיע לידיעת הפטריארכיה 
הלטינית בירושלים, שבראשה עמד מאז 1920 )ועד מותו ב־1947( 
הפטריארך לואיג'י ברלסינה )Barlassina(. זו הגישה תלונה לשלטונות 
נגד דאר היום על ביזוי דמותו של ישו, ביזוי שהוגדר "חילול השם". 
בן־אב"י סיפר שבעצת פקידי הממשל הבריטי הוא ניסה לפגוש את 
ברלסינה ולהגיע להסדר מחוץ לכותלי בית המשפט, אבל ראש הכנסייה 
הקתולית בירושלים ביטל את הפגישה המתוכננת ברגע האחרון, סירב 
לכל פשרה והתעקש להביא את העניין לפני בית המשפט כדי להפכו 
לאירוע משפטי מרכזי מעורר מחלוקת שישאיר את חותמו לשנים רבות 
)Cause Célèbre(.6 אבל הפרקליטות לא מיהרה להגיש תביעה זאת 
מתוך הבנה שהמשפט יגרום לתסיסה ולאי שקט בקרב העדות בארץ. 
מנהל חברת הסולל, חברת האם של דאר היום, פרץ דגן־קורנפלד, 
סיפר בעדותו במשפט ששבועיים לאחר פרסום מאמרו של קרניאל, 
בסוף אוגוסט 1924, בא למשרדו מר נורות, עוזר המזכיר הראשי של 
ממשלת ארץ ישראל. הפקיד הבכיר הודיע למנהל הסולל שהממשלה 
מעדיפה להימנע מלתבוע את דאר היום, בתנאי שהעיתון יפרסם התנצלות 



קשר מס' 48, חורף 2016

22

רשמית בצורת "בירור דברים". דגן־קורנפלד הסכים לכך מיד, אולם 
כדי למנוע אי הבנות הוא ביקש מהפקיד הבריטי שינסח את הודעת 
ההתנצלות והעיתון יפרסמה כלשונה. למחרת שלח לו הפקיד הבריטי 
נוסח מודפס של "בירור הדברים" והעיתון פרסמו ב־2 בספטמבר 
1924. קודם לפרסום הובטח לאנשי דאר היום שממלא מקום המזכיר 
הראשי של ממשלת המנדט סומך ידיו על נוסח זה.7 בהודעת ההתנצלות 

שנדפסה במדור "ירושלים יום־יום", בעמ' 3 של העיתון, נאמר: 
מעשייה  פרסום  על  התמרמרות  הובעה  נוצרים  שבחוגים  לנו  הודיעו 
באוגוסט.  ה־15  מיום  בעיתוננו  עזמות  שיעורי  של  היתולי  במדור 
קהילות הנוצרים אינן זקוקות להבטחה מצדנו שמעולם לא הלך עיתוננו 
בדרך של ביקורת דתית או פגיעה בכבוד הדת. אנו מצטערים מאוד על 
ואנו מצהירים  הנוצרית  לאילו מבני העדה  שהסבנו כאב מבלי משים 
בגלוי כי צר לנו על שיחסו לדברים אילו שהתפרסמו במדור היתולי 
של עיתוננו כוונות רעות על שאותה המעשייה נותנת מקום לפירוש של 

פגיעה ברגשותיהם של קוראים נוצריים של עיתוננו.8 

ההתנצלות לא הייתה אפוא כללית וגורפת, אלא הופנתה אל קוראיו 
הנוצרים של העיתון מתוך הנחה שהייתה מקובלת על השלטונות, שרק 
בן הדת הנוצרית שקרא את מאמרו של קרניאל בעברית ולא רק קיבל 
עליו מידע ממקור שני או שלישי, יכול היה לראות עצמו נעלב ולפיכך 
יכול להגיש תביעת דיבה כנגד העיתון ומכאן הצורך להתנצל רק לפניו.

נראה היה שההדורים יושרו ונמנע משפט הדיבה. אולם כעבור כמה 
ימים חזרה בה הממשלה והחליטה להגיש תביעה נגד העיתון למרות 
ההתנצלות. מדוע שינתה הממשלה את עמדתה? לטענת עורך דינו של 
איתמר בן־אב"י, נבע שינוי העמדה מחילופי גברי בקרב הפקידות 
האחראית — בסתיו 1924 הוחלף המזכיר הראשי של ממשלת המנדט 
והמזכיר החדש סירב לכבד את התחייבות קודמו.9 אבל התובע הכחיש 
במהלך המשפט את טענת ההגנה. לדבריו, ההתנצלות שפורסמה ב־2 
בספטמבר מעל דפי דאר היום סיפקה את הממשל ואת חוגי הכנסייה 
הקתולית, כעבור שלושה ימים, ב־5 בספטמבר 1924 חזר העיתון 

ופרסם סדרת מאמרים מעליבים כנגד הכנסייה והדת הנוצרית.10 
האם אכן תקף דאר היום את הדת הנוצרית ואת הכנסייה הקתולית? 
בבדיקת המאמרים שהתפרסמו בעיתון ב־5 בספטמבר לא מצאתי 
סימוכין לכך. המאמר הבולט באותו יום היה של ישעיהו קרניאל 
)עזמות( במדורו "מבעד למסווה". קרניאל הביע השתוממות על כך 
שטורו הסאטירי עורר רעש כה רב, "וכל זה לא בא אלא מפני מילתא־
דבדיחותא, אנקדוטה קטנה — חרפה של ממש לספר". קרניאל טען 
שלא הוא הגה את הבדיחה על ישו, אלא שמקורה נוצרי והוא "גייר" 
את הבדיחה והתאים אותה לסיפור המרת הדת של הנס הרצל. הטון 
הכללי של מאמרו של קרניאל היה, כמנהגו, קליל וסאטירי. הוא סיפר 
שבעקבות האירוע אזל במהרה גיליון 15 באוגוסט שבו נדפס מאמרו. 
רבים טרחו ובאו למערכת העיתון כדי להשיג את הגיליון המדובר, 
ובהם כמרים רבים. אשתו אף טענה שהוא צריך היה לבקש תוספת 
שכר מהעיתון בשל ההצלחה הכלכלית של גיליון זה שפרסם את שם 

העיתון ברחבי העולם.11 
לצד מאמרו של קרניאל נדפסו בעיתון באותו יום שני מאמרים 
שהטון שלהם לא היה קליל ומבודח אלא להפך, כבד ורציני. בלט בהם 
מאמרו של חבר המערכת, אברהם אלמאליח, "סערה בצלוחית של 
מים". לטענתו של אלמאליח היה האירוע תירוץ בידי אויבי הציונות 
כדי להמשיך ולהפיץ את הטענה שהיהודים הם עם קיצוני המזלזל 

בערכים המקודשים של עמים אחרים, ולפיכך אין הוא ראוי לעצמאות 
מדינית. אלמאליח קבע שמי שליבה את מסע הצלב נגד דאר היום 
הייתה העיתונות הערבית נוצרית, ובעיקר עיתון המקורב לפטריארכיה 
הלטינית־קתולית, רקיב צהיון )שומר ציון( ולצדו עיתון המקורב 

לפטריארכיה היוונית אורתודוקסית, מראת אשרק )ראי המזרח(.12 
שנה וחצי קודם לכן, בינואר 1923, פרסם משה שרתוק )שרת( 
מאמר בעיתון העולם ובו התייחס בין היתר לשני העיתונים הנ"ל. שרתוק 
טען שרקיב צהיון "ביחסו ליהודים, מבטא באופן רציני וחריף ביותר 
את השנאה לישראל שהייתה מאז ומעולם נחלתם של רבים מראשי 
הכנסייה הקתולית. עיתון זה עומד בקשרי אינפורמציה עם הוותיקן 
ועם הקתולים בני ארץ־ישראל המסתופפים בו". לעומת זאת טען 
שמראת אשרק "אינו אויב מושבע לשנאת ישראל ולאיבת הציונות". 
הפטריארכיה האורתודוקסית לא יצאה למאבק כולל ביהודים מסיבות 
חומריות, אבל גינתה את המפעל הציוני "מבלי לעשות את ההתנפלות 

על היהודים לגרסת יום־יום".13 
בספטמבר 1924 בדק דאר היום את טענותיו של שרתוק. כדי 
להמחיש לקורא העברי את אחריותם של עיתונים אלה ליצירת אווירה 
של שיסוי נגד דאר היום בפרט והיהודים בכלל, תרגמו עורכי העיתון 
לעברית את מאמריהם הראשיים של שני העיתונים הערביים. במאמר 
שהופיע אף הוא ב־5 בספטמבר 1924 בדאר היום )"השבוע הערבי: 
סקירה כללית"(, טען העיתונאי והמתרגם יהושע בן־חנניה שרקיב 
צהיון עמד בראש המתקיפים את דאר היום. העיתון טען שהיהודים 
כעסו מאוד לאחר ששמעו על התנצרות בנו של מנהיג הציונים הרצל, 
ולכן ביקשו נקם בצורת התקפה גסה ובוטה נגד קדושי הנצרות ונגד 
ישו, שהוצג בדפי דאר היום כבן זנונים. רקיב צהיון סיפר לקוראיו 
שלא הייתה זו הפעם הראשונה שהיהודים נעזרו באמצעי תקשורת 
המוניים לתקוף את דמותו של המשיח. לטענתו היהודים השתמשו 
בראינוע ובהצגות תאטרון )"חזיונות"( כדי להציג את המשיח הנוצרי 
באור גס ושפל. העיתון הערבי הוסיף שבחודש אייר האחרון, במהלך 
חגיגות על יד קבר שמעון הצדיק בירושלים, הכינו החוגגים בובת 
קש ותבן שייצגה את ישו ואחר כך צלבו אותה, סקלו אותה באבנים 
לקול מחיאות כפיים, ולבסוף העלו אותה באש. העיתון איים בסוף 
דבריו שאם השלטונות לא יענישו את האשמים, יוביל הדבר לשפיכות 
דמים.14 בהמשך המאמר ציטט יהושע בן חנניה גם מן העיתון הערבי 
נוצרי מראת אשרק. מסתבר שלמרות טענותיו של שרתוק כאילו 
מדובר בעיתון מתון יחסית ביחסו ליהודים, בסתיו 1924 הוא הפיץ 
מסר אנטישמי חד וברור. גם עיתון זה סבר שהתנצרותו של הנס הרצל 
עוררה כעס ורצון לנקמה בקרב היהודים, והביע פליאה שדווקא דאר 
היום, עיתון שנחשב בקרב הערבים לחשוב בעיתוני היהודים בארץ 
ועם זאת כעיתון מתון המכיר את רוחם של בני המזרח, בחר להעליב 
את קהיליית הנוצרים בארץ. מראת אשרק לא הבין מה הייתה מטרתו 
של דאר היום. האם רצה להראות ל־800 מיליון הנוצרים בעולם את 
הדרך הנכונה? העיתון הוסיף הערות אנטישמיות ארסיות. הוא ציין שלא 
די שהיהודים מוצצים את כספי הלא יהודים החיים בתוכם, משתלטים 
על המקורות הכלכליים בעולם ואינם נותנים לאחרים ליהנות מהם, 
הם רוצים גם לערער את אמונתם הדתית של הנוצרים בעולם. לאור 
זאת לא התפלא מחבר המאמר שכולם בעולם שונאים את היהודים 
ומבקשים לגרשם. היהודים מנסים ליצור בקרב האירופים רושם כאילו 
הם השתנו ולכן הם ראויים לשלוט בפלשתינה. אבל אם בתקופה שבה 



קשר מס' 48, חורף 2016

23

המשפט נגד דואר היום 25.11.1924



קשר מס' 48, חורף 2016

24

המשפט נגד דואר היום 26.11.1924



קשר מס' 48, חורף 2016

25



קשר מס' 48, חורף 2016

26

המשפט נגד דואר היום 28.11.1924



קשר מס' 48, חורף 2016

27



קשר מס' 48, חורף 2016

28

משפט דואר היום-בן אבי 5.12.1924



קשר מס' 48, חורף 2016

29

אין הם עדיין מושלים בארץ, הם מתייחסים באופן מבזה לבני דתות 
אחרות, מה יקרה כשיהיו רוב בארץ וישלטו בה? לפיכך קרא העיתון 
לשלטון הבריטי להפגין יד קשה ולהטיל על העיתון עונש קשה כדי 

למנוע מעיתונים יהודים אחרים לעורר אי שקט בארץ.15 
מאמרו של אברהם אלמאליח, "סערה בצלוחית של מים", היה ניסיון 
לענות להתקפות הקשות של העיתונות הערבית. הוא גינה בחריפות את 
הכתיבה האנטישמית הארסית. לטענתו העיתונות הערבית לא הביאה 
את כתבתו של קרניאל כלשונה ולא אפשרה לקורא הערבי לשפוט 
אם יש בדברי קרניאל עלבון לדת הנוצרית, אלא תרגמה תרגום שקרי 
את סיפורו של קרניאל. היא ייחסה לעיתון העברי דברים שמעולם 
לא אמר, ועל יסוד עלילות אלה תקפה לא רק את דאר היום, אלא 
את עם ישראל כולו. לכן סבר אלמאליח שהיהודים הם שהיו צריכים 
להגיש תביעת דיבה נגד העיתונות הערבית המסיתה. אלמאליח יצא 
כנגד עלילות נוספות שהתפרסמו בעיתונות הערבית. הוא תמה מתי 
השתמשו היהודים בראינוע ובתאטרון כדי להכפיש את שמו של ישו, 
ומתי שרפו בובה מקש בדמות ישו בירושלים. בסוף מאמרו תבע 
מהשלטונות להעמיד למשפט דווקא את העיתונות הערבית המסיתה, 

הזורעת חוסר שקט בארץ ומאיימת על ביטחון יושביה.16 
המאמר של אלמאליח צוטט בידי התביעה במהלך המשפט ושימש 
תירוץ להחלטת הממשלה לפעול להגשת תביעה פלילית נגד מחבר 
המאמר ישעיהו קרניאל והעורך הראשי והאחראי של דאר היום, איתמר 
בן־אב"י. ממשלת המנדט אף פעלה לזרז את תהליך הכנת התביעה.17 
ייתכן שלזירוז המשפט הייתה סיבה נוספת. חודשים מספר קודם לכן, 
בסוף יוני 1924, נרצח בירושלים העסקן החרדי האנטי־ציוני, איש 
אגודת ישראל, יעקב ישראל דה האן, רצח שנתפס לא רק כפוליטי, 
אלא גם כאנטי־דתי. השלטונות ביקשו לנהל משפט מהיר ואפקטיבי 
שיעניש את המסיתים וישיב את הסדר על כנו. ואכן, כשלושה חודשים 
בלבד לאחר פרסום הפיליטון, ב־24 בנובמבר 1924, נפתח משפטם 
של בן־אב"י וקרניאל. הוא התנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים 
לפני השופטים פרנסיס ב' בקר ואחמד מג'יד.18 על בן־אב"י הגן עורך 
הדין הוראס סמואל. סמואל, יליד בריטניה, סיים לימודי משפטים 
בקמברידג'. הוא תמך בציונות מנעוריו. בסוף מלחמת העולם הוא התנדב 
לגדודים העבריים ולאחר המלחמה שימש תקופת מה שופט צבאי ואחר 
כך פתח בירושלים משרד פרטי שהיה במהרה לאחר ממשרדי עורכי 
הדין הגדולים בארץ. סמואל נעזר במהלך המשפט בעו"ד ברנרד ג'וזף 
)דב יוסף( יליד קנדה, שעשה אצלו התמחות ושימש עוזרו ואחר כך 
שותפו למשרד.19 למרות העובדה שישעיהו קרניאל היה עובד בכיר 
בדאר היום, סירבה החברה המו"לית של העיתון, הסולל, לממן את 
הוצאות ההגנה שלו והוא נאלץ לממן עו"ד נפרד מטעמו, ד"ר חיים 
שמטרלינג )גלעד(.20 במהלך המשפט לא היה תיאום בין שני עורכי 
הדין ולעתים נדמה היה שסמואל מחפש לזכות את מרשו בכל מחיר, 

גם על חשבונו של קרניאל. 
המשפט עורר התרגשות רבה. בן־אב"י סיפר שמאז משפטו של 
בן־יהודה שלושים שנה קודם לכן, "לא ידע הקהל בארץ התרגשות 
אשר כזאת. וכל מה שנגע במשפט הזה מקרוב או מרחוק 'נבלע' ממש 
על ידי הקוראים את העיתונים בעצם יומו...״.21 המשפט עצמו נמשך 
יומיים בלבד, ביום שלישי 24 בנובמבר וביום רביעי 25 בנובמבר 1924, 
אבל הדיווח עליו נפרש בעיתון דאר היום על פני חמישה גיליונות. 
באמצעות דיווח זה הפך משפט "חילול השם" לאירוע מדיה רב עוצמה 

שסוקר בהבלטה ועוצב באמצעות אסטרטגיות העריכה הסנסציוניות־
ספקטקולריות. פסק הדין פורסם כעבור 11 יום, ב־4 בדצמבר 1924. 
ראש הפטריארכיה הלטינית בירושלים, לואיג'י ברלסינה, שהתנגד לכל 
פשרה ועמד מאחורי התביעה, החליט לשמור על פרופיל נמוך ויצא 
מהארץ לפני פתיחת המשפט. העיתונות דיווחה שהוא נמצא ברומא 

ועתיד להיפגש עם האפיפיור.22 

המשפט
האולם שבו התנהל המשפט היה מלא מפה לפה. בקהל המעורב בלטו 
אנשי דת נוצרים, מוסלמים ויהודים, ולצדם נציגים רבים של העיתונות 
המקומית, היהודית והערבית. באולם נראו גם נציגים של העיתונות 
הזרה, בעיקר הבריטית והיהודית. כדי למנוע התלהטות יצרים הורה 
השופט בקר לקיים את המשפט בדלתיים סגורות, אבל הותיר באולם 
את נציגי העיתונות. נציגו של עיתון הארץ העביר לעיתונו התל־אביבי 
דיווח על המשפט באמצעות הטלפון )דיווח שהופיע במדור "ידיעות 
ע"י הטלפון"(. למרות היריבות הקשה בין העיתונים היו דיווחיו של 
הארץ ענייניים והוגנים.23 גם בן־אב"י התרשם מהסיקור של עיתון 
הארץ ואף ציין זאת בתום המשפט )"ואף הארץ התל־אביבית שאין 
איש יכול לחשוד בה בידידות מיותרת אלינו, מסרה את דברי הסנגוריה 
והקטגוריה, העדויות ושאר הפרטים באריכות רבה, כמעט שלמה"(.24
למרות בקשת סמואל לאפשר לנאשמים לשבת על ספסל רגיל, 
הוכנסו בן־אב"י וקרניאל לתא מסורג כעבריינים מסוכנים.25 הם הואשמו 
בעברה על חוק העיתונות העות'מני, סעיפים 11 ו־16 )חוק העיתונות 
העות'מאני היה בתוקף בארץ עד ינואר 1933(, וסעיף 55 לחוק הפלילי 
העות'מאני. סעיפים אלה קבעו שאסור להפיץ ולפרסם דברי לעג נגד 
נביאים ושיש לראות באקט זה משום "חילול השם". מכיוון שישו נחשב 
בן אלוהים בעיני הנוצרים ונביא בעיני המוסלמים, נמצא שהפיליטון 
בדאר היום פגע ברגשותיהם של בני שתי הדתות ועלול היה לעורר 
התרגשות ולפגוע בסדר הציבורי. העונש על עברות אלה נע בין חודש 
לשנת מאסר בפועל בצירוף קנס בין עשרים למאה לירות מצריות 

)הלירה המצרית שימשה הילך רשמי בארץ עד 1927(.26 
לאחר הצגת ההאשמות בידי התובע נאמו סנגוריהם של הנאשמים. 
עורך דינו של קרניאל, ד"ר חיים שמטרלינג, טען שהתרגום האנגלי 
של הטקסט שהובא לפני השופטים אינו מדויק. הטקסט העברי אינו 
מזכיר כלל את שמו של ישו ואין בו עלבון לדת הנוצרית. הוא גם טען 
שסעיף 32 בפקודת העיתונות מאפשר להגיש תביעה נגד פלוני עד 
שלושה חודשים מיום ביצוע העברה, ומכיוון שהמאמר פורסם שלושה 
חודשים ותשעה ימים לפני כן, יש לבטל את האישום. לעומת נאום 
הפתיחה הקצר והתמציתי של ד"ר שמטרלינג האריך עורך דינו של בן־
אב"י, הוראס סמואל, בדברים והציג נאום הגנה מורכב ומתועד היטב. 
סמואל ראה במשפט Cause Célèbre ולכן נאם למעלה משעתיים, 
עם הפסקות. טענת היסוד שלו הייתה שאמנם בן־אב"י שימש עורך 
אחראי, אבל המאמר לא עבר דרכו מפני שביום הפרסום הוא שהה 
בביירות. טיעון זה מצביע על היעדר תיאום עם ההגנה של קרניאל 
מפני שהוא מטיל למעשה את מלוא האחריות על כתפיו של האחרון. 
אבל טיעונו המרכזי של סמואל נגד טענת ״חילול השם״ הייתה שבית 
המשפט שהסתמך על התחיקה העות׳מאנית צריך להתייחס גם לתחיקה 
הבריטית. הוא ציטט מפסק דין של בית הלורדים מ־1917, שהתייחס 
לשאלה עד כמה יכול אמצעי תקשורת להרחיק לכת בפגיעתו בדת. 



קשר מס' 48, חורף 2016

30

בית הלורדים קבע שאין זה מעניינו של בית המשפט אם היה או לא 
היה "חילול השם". כל מה שצריך לעניין את בית המשפט הוא אם 
הטקסט האנטי־דתי יצר זעם רב כל כך בקרב הקוראים שהובילם 

לצאת מבתיהם ולפגוע בסדר הציבורי.27 
עו"ד סמואל טען שעורכי העיתון לא התכוונו לפגוע בדת הנוצרית 
ובדמותו של ישו. דאר היום, לדבריו, תמך תמיד בסובלנות ובאחווה 
דתית. המאמר שכתב קרניאל־עזמות הוא פיליטון סאטירי בעל ״קווים 
היתוליים פשוטים המתייחסים לדברים חסרי ערך". יתרה מזאת, הטקסט 
פנה לקהל יהודי קורא עברית. אם אכן הייתה בכוונת קרניאל־עזמות 
לגרום לזעם ולמהומות בקרב הקהל הנוצרי, הוא יכול היה להפיץ את 
הטקסט בשפה המובנת להם. סמואל סבר שתוכן המאמר הגיע לידיעת 
קהל נוצרי בשל פרובוקציה שמאחוריה עמדו גורמים אנטישמים 
בפטריארכיה הלטינית של ירושלים, שתרגמו את הכתבה לאנגלית 
ולערבית והפיצו אותה בקרב הקהילה הנוצרית־קתולית. לשם כך 
הם נעזרו בעורכי עיתונים ערבים )שרבים מקוראיהם היו נוצרים(, 
שפרסמו את פרטי הכתבה בהדגשה רבה בעיתוניהם. אלמלא התערבו 
גורמים אנטישמים ואנטי־ציונים בפרשה, ובעיקר אלמלא התערבה 
התקשורת הערבית, לא היה תוכן הפיליטון מגיע לידיעת הציבור הלא 
יהודי. אולם למרות ההד הרב שעורר המאמר בעיתונות הערבית, לא 

פרצו מהומות והסדר הציבורי לא הופר.28
טענה נוספת שהעלה סמואל הייתה שמאמרו של קרניאל יכול 
היה להשפיע רק על מי שקרא אותו בשפת המקור, עברית. דאר 
היום איננו אחראי למאמרים משלו שתורגמו במתכוון בצורה קלוקלת 
והופצו בעיתונות הערבית כדי לעורר מהומות. כזכור התנצל דאר 
היום כבר ב־2 בספטמבר 1924 לפני קוראיו הנוצרים, שקראו את 
המאמר בשפת המקור. בעקבות זאת התעוררה השאלה כמה קוראים 
נוצרים יש בפועל לדאר היום. כדי לענות על שאלה זו הועלה ב־24 
בנובמבר לדוכן העדים מנהל מחלקת ההפצה של העיתון, סחרוב, וזה 
סיפר לקהל המופתע שלעיתון יש בסך הכול שלושה מנויים נוצרים, 
כולם מתגוררים בירושלים.29 עו"ד סמואל טען שגם אם כל שלושת 
הקוראים נפגעו עמוקות מהפיליטון של קרניאל, עדיין נשאלת השאלה 
אם יש בפגיעה זו משום סכנה לשלום הציבור. אבל קודם שענה על 
שאלה זו, החליט סמואל לזמן לדוכן העדים שניים מהקוראים הנוצריים 

כדי לבדוק אם אכן נעלבו עמוקות מהסיפור ההיתולי של קרניאל. 
הפרופיל של קוראים אלה לא תאם את הפרופיל הכללי של קוראי 
דאר היום. בעוד קוראי דאר היום נמנו עם המעמד הבינוני הנמוך, הלא 
משכיל, הרי הקוראים הנוצרים השתייכו לאליטה התרבותית בארץ. 
הקורא הראשון שזומן להעיד היה פרופ' הרברט דנבי )Danby(, איש 
דת וחוקר אנגליקני שעמד בראש הקולג' האנגליקני־אפיסקופלי סנט 
ג'ורג' בירושלים. דנבי שימש גם כתב הטיימס של לונדון בירושלים, 
והקים יחד עם גרשון אגרונסקי )אגרון( את תא כתבי החוץ בארץ 
שבראשו עמד שנים מספר. שליטתו בעברית הייתה מצוינת והוא אף 
כתב מילון אנגלי־עברי.30 דנבי היה גם ידיד קרוב של אליעזר בן־יהודה 
ומשפחתו. ימים מספר לאחר מותו הוא פרסם מאמר ארוך בעיתונה 
האנגלי של חברת הסולל, Palestine Weekly. המאמר תורגם מיד 

ונדפס בעמוד הראשון של דאר היום.31
בעדותו סיפר פרופ' דנבי שהוא מנוי על עיתון דאר היום מאז 
1920 וקורא בקפידה את רוב המידע בעיתון כדי להתעדכן בחדשות 
הארץ מנקודת מבט יהודית וכדי לתרגל את השפה העברית המתחדשת. 

הרברט דנבי התגלה כאוהד התנועה הציונית וטען שקרא את הירכתון 
של קרניאל אבל לא יחס לו חשיבות. עם זאת הוא התפלא שעורך 
דאר היום נתן מקום בעיתונו למאמר חסר טעם שכזה. באופן כללי 
טען דנבי שאין הוא אוהב את ז'נר הירכתון, שאותו הגדיר "שיחות 
היתוליות שיסודם היא תקיפות אישיות בדרך ישרה או בלתי ישרה". 
הוא הוסיף שידוע לו כי בציבור היהודי לא כולם אוהבים את סגנון 
הכתיבה הזה. דנבי ראה אפוא בקטע העוסק בישו בדיחה תפלה וחסרת 
ערך, אבל הוסיף וציין שהבדיחה לא הייתה בעלת אופי יהודי, אלא 
מסוג הבדיחות שנוהגים נוצרים דווקא להתבדח על ישו. בהמשך עדותו 
נשאל דנבי כיצד הוא מתרשם באופן כללי מדאר היום, וענה שהוא 
עוקב אחר העיתון מאז היווסדו ומעולם לא קרא בעמודיו דבר היכול 
לפגוע בנצרות ובנושאיה. לפיכך, כקורא ותיק וכנוצרי טוב הוא לא 
נעלב כלל מסיפורו של קרניאל. אבל אם היה שומע את הסיפור ממקור 
שני או שלישי, לאחר שמשמעותו שובשה ועוותה, הוא היה ללא ספק 
מתמלא כעס. הוא טען שהעניין הוצא מכל פרופורציה, ובעיקר שהוא 

לא גרם לפגיעה כלשהי בסדר הציבורי.32
העד השני שזימן סמואל היה אחד מחשובי הארכאולוגים של המזרח 
התיכון, החוקר האמריקני פרופ׳ ויליאם אולברייט )Albright(, ששימש 
באותה תקופה ראש המכון האמריקני ללימודי המזרח בירושלים. 
אולברייט סיפר שהיה מנוי תחילה במשך כמה שנים על עיתון הארץ, 
אבל לאחר שזה עבר לתל־אביב בתחילת 1923, הוא הפך למנוי של 
דאר היום הירושלמי. הסיבה לכך הייתה שהקורא הירושלמי בסוף 
1924 קיבל את העיתון באותו יום שנדפס אחר הצהריים, בעוד הארץ 

התל־אביבי הגיע לירושלים רק למחרת היום. 
אולברייט סיפר בעדותו שהוא התרכז בקריאת חדשות ומאמרי 
פרשנות ופולמוס, אבל נמנע מלקרוא ירכתונים וכל מידע שהוא בעל 
אופי בידורי, בו ראה חומר נחות ולא מעניין. לפיכך ב־15 באוגוסט 
1924 לא קרא כלל את מאמרו של קרניאל. רק כעבור כמה ימים 
סיפרו לו אנשי הפטריארכיה הלטינית על הכתבה, ואז הוא קרא את 
המאמר ומצא שהוא פוגע ומבזה. עם זאת הוא הודה שאלמלא העירו 
אנשי הפטריארכיה הלטינית את תשומת לבו, הוא לא היה יודע כלל 

שהייתה פגיעה בדמותו של ישו בעיתון דאר היום.33
עורך הדין סמואל סיכם בסוף היום ואמר שמדובר במאמר טיפשי 
וחסר חשיבות, שלא היה זוכה להתייחסות אלמלא התערבו גורמים 
אנטישמיים ואנטי־ציוניים. סמואל ציין גם שמדי יום נכתבים בעיתונות 
הערבית, וגם בזו המקורבת לפטריארכיה הקתולית של ירושלים, דברים 
קשים מאוד נגד היהודים. היהודים הוגדרו כ"גזע רוצחי האלוהים״ 
ואף הובעה תקווה ״שתצא אש מהשמיים ותשמיד את כל העולים 
היהודים״. אבל אף שדברים אלה היו עילה לתביעה מכיוון שהם יכלו 
לגרום להפרת הסדר הציבורי, לא נקטה מערכת המשפט הבריטית 
פעולה כנגדם. סמואל קיווה שבית המשפט יזכה את הנאשמים וינזוף 

בתובעים.34 
בנאום הסיכום שלו דחה התובע את טענות הסנגוריה אחת־אחת. 
לטענתו לא נמצא שוני משמעותי בין הגרסה העברית לתרגום האנגלי 
של המאמר שהוגש לבית המשפט. לגבי הטענה המסתמכת על סעיף 32 
בחוק העיתונות העות'מאני, כאילו אפשר לתבוע עד שלושה חודשים 
מיום ביצוע העברה, טען התובע שהספירה אינה מתחילה בביצוע 
העברה, אלא בתחילת החקירה, וזו החלה רק בסוף אוגוסט, קרי 
בטווח שלושת החודשים. התובע המשיך ודחה גם את הטענה כאילו 



קשר מס' 48, חורף 2016

31

מספר הקוראים הישירים של הכתבה היה מועט ולכן לא הייתה סכנה 
של פגיעה ממשית בשלום הציבור, מה גם שאותם קוראים כלל לא 
נפגעו מהמאמר. אין זה משנה כמה אנשים קראו בפועל את העיתון, 
מה שחשוב הוא שהעיתון יכול היה להיקרא על ידי מספר רב של 
קוראים ואין זה משנה אם העיתון נקרא או לא נקרא בפועל, קרי 
עצם הפצת מאמרו של קרניאל במרחב הציבורי העלה חשש להפרת 
הסדר הציבורי. התובע דחה גם את דרישת סמואל להתבסס על החוק 
הבריטי, שכן ישנו חוק מקומי ויש לפעול על פיו בלבד. לבסוף דחה 
התובע את טענת ההגנה כאילו יש לפטור את בן־אב"י מהאשמה מפני 
שלא היה בארץ ביום ביצוע העברה. על כך ענה התובע שסעיף 16 
בחוק העיתונות העות'מאני קובע בפירוש שאין זה משנה אם העורך 
האחראי נכח פיזית במערכת בעת ביצוע העברה. כעורך הוא אחראי 
לכל מה שמתפרסם בעיתון וחובתו לדאוג שמאמרים היכולים לעורר 

תסיסה ולפגוע בשלום הציבור, לא יתפרסמו.35 
המשפט הסתיים לאחר יומיים של דיונים, ב־25 בנובמבר, אולם 
בית המשפט לא מיהר לפרסם את גזר הדין. הנאשמים ואתם אלפי 
אנשים שעקבו בעניין אחר דיווחי דאר היום, נאלצו להמתין 11 יום 
לפרסום פסק הדין. בן־אב"י סיפר שהמתח היה עצום: ״לא עברה שעה 
משעות היום שלא צלצל בה שח־רחוק המערכת במשרדינו להתחקות 
על דבר תוצאותיו. הכל היו רותחים, הכל היו תאבי דעת, כי הבן 
הבינו כולם שמהחלטת בית הדין יודע פעם אחת ולתמיד מה הוא 
השינוי השלטוני שהובא בארץ ביחס לחופש הביטוי וההבעה". האם 
חוקיה של לונדון הנאורה ימשלו עתה בארץ, או אולי ימשיכו החוקים 
האוטוריטריים של קושטא לעצב את חיי הישוב?36 גם בלונדון הרחוקה 
חיכתה העיתונות בחוסר סבלנות לפסק הדין. דאר היום דיווח: "כל 
עיתוני לונדון מוסרים פחות או יותר מברקים מפורטים על המשפט 
של דאר היום ולעת עתה אין איש מביע את דעתו על העניין. דעת 

העיתונות תתוודע רק לאחר פסק הדין".37 
ב־4 בדצמבר 1924 פורסם פסק הדין ולהפתעת בן־אב"י וחבריו 
החליט בית המשפט המחוזי, בראשות השופט בקר, להרשיע את 
הנאשמים. בית המשפט קיבל את טענת התביעה שגם אם קיים פער 
בין המאמר המקורי לתרגומו, עדיין יכול היה הקורא להתרשם שמדובר 
בישו הנוצרי ולחוש עלבון. מנגד סבר בית המשפט שהתביעה לא 
הביאה ראיות על הרושם שהותיר המאמר על הקוראים, בעוד ההגנה 
הוכיחה שמעט הקוראים הנוצרים לא נעלבו כלל. למרות זאת החליט 
שהמאמר עסק בנושא קדוש בקלות דעת שיש בה עלבון לעדה דתית 
מוכרת, ולכן המאמר יכול היה לעורר פירוד דעות ואיבה ולהביא 
להפרת שלום הציבור. לפיכך מצא את שני הנאשמים חייבים בדין 
על פי סעיפים 11 ו־16 לפקודת העיתונות, אבל פטר אותם מאשמה 
מסעיף 55 בחוק הפלילי. בנוגע לבן־אב"י הסכים בית המשפט לטענות 
התביעה וקבע שעורך עיתון אחראי לכל הנדפס בעיתונו ואין הוא יכול 
להשתמט מאחריות זו על ידי הוכחה שלא ידע מאומה מתוכן המאמר 
או שנעדר ממקומו, אם כי היעדרותו מהארץ יכולה להיחשב נסיבה 
מקלה. כן התחשב בית המשפט בעובדה שהעיתון פרסם התנצלות 
כבר ב־2 בספטמבר. על רקע נסיבות אלה החליט בית המשפט לקנוס 
את העורך בחמש לירות מצריות, או ב־25 ימי מאסר בפועל. לגבי 
הנאשם קרניאל מצא בית המשפט שהמאמר נכתב בטעם רע, ואף על 
פי שבמדינות אירופיות לא היו מייחסים ערך רב למאמר, דעתו של בית 
המשפט הייתה שתוכנו יכול היה לעורר רוגז בנקל, ולכן נקנס קרניאל 

בסכום גבוה פי חמישה מזה שהוטל על בן־אב"י: 25 לירות מצריות או 
125 ימי מאסר בפועל. שני הנאשמים חויבו גם בהוצאות המשפט.38 

פסק הדין הפתיע ועורר כעס רב בקרב הציבור היהודי, שציפה 
לזיכוי גורף. הנאשם המרכזי, ישעיהו קרניאל, כעס כעס כפול: על 
בית המשפט שהרשיעו ועל חבריו בדאר היום שהפקירו אותו לנפשו 
ולא נתנו לו תמיכה כספית למימון הגנתו ואף לא למימון הקנס הגבוה 
שנדרש לשלם. זאת אולי הסיבה שהוא הגיב לאירוע בהרחבה רק 
שבועיים לאחר פרסום פסק הדין, ב־19 בדצמבר 39.1924 בתחילת 
מדורו "מבעד למסווה: שעורים בהסתכלות" סיפר לקוראיו שיצא 
למנוחת התאוששות באחת ממושבות השומרון כדי לשכוח את החוויה 
הקשה שעבר. קרניאל־עזמות המשיך וסיפר בסגנונו הסאטירי שכתב 
מכתב למנחם מנדל בייליס, קורבן עלילת הדם ברוסיה, שמשפטו זכה 
בסוף 1913 לסיקור נרחב בעיתונות הארץ־ישראלית.40 קרניאל סיפר 
לבייליס במדורו שגם הוא קורבן של עלילת דם, שמאחוריה עמדה 
הכנסייה הקתולית ולא הסינוד הרוסי, אבל בעוד בייליס יצא זכאי 
במשפטו, הוא, קרניאל, יצא חייב בדין מפני שכאן בארץ ישראל כולנו 
חייבים: "מילא הייסורים שהיו לי, לא עליכם, בשיבתי שני ימים בלול 
עם בן־אב"י — הן מי יכול לדעת ולהרגיש אותם כמוך", אבל אחר כך 
נאלץ להמתין עשרה ימים מורטי עצבים לפסק הדין. הוא אמנם לא 
ניכנס לכלא )"חד גדיא"(, אבל נקנס ב־25 "זוזים" ונדרש לשלם את 
הקנס מיד, שכן לאחר גזר הדין נצמדו אליו שני פקידים שלא עזבוהו 
עד ששילם את הקנס במזומן. קרניאל היה מתוסכל מכך שאיש לא 
בא לעזרתו: "ואני חשבתי לתומי שאחד מתלמידי הרבים יקפוץ מיד, 
יסיר ידו מעל ליבו ויכניסנה עמוק לתוך כיסו ויאמר, הרי לכם 25 
פונט עבור רבינו". הוא הציע לקחת דוגמה מהערבים. לאחר שהעיתון 
היפואי הערבי פלסטין נקנס בסכום גבוה, מיהרו ידידיו להוציא כסף 
מכיסם ולשלמו. קרניאל המשיך לתנות את צרותיו לפני בייליס וסיפר 
שאיש לא בא לעזרתו כשכיתת רגליו מבנק לבנק לבקש הלוואה לטווח 
קצר לכיסוי הקנס ששילם. אמנם למחרת פרסום פסק הדין התפרץ 
לחדרו אחד מקוראיו הנאמנים, בעל בית הגון ובעל אמצעים, ובירך 
אותו בהתרגשות. הוא סיפר ששנתו נדדה והשווה את עזמות לבייליס 
ולדרייפוס, אבל כשרמז לו עזמות שהוא זקוק לעזרה כספית לתשלום 
הקנס נעלם הידיד. לא נותר לו אלא לבקש מידידו בייליס שיקים 
למענו את "קרן עזמות" לאיסוף כספים עבורו באמריקה.41 קרניאל 
לא זכה אפוא לתמיכה כלשהי מחבריו ומעיתונו, ולמרות זאת המשיך 
לכתוב עוד שנים רבות בדאר היום ולא אחת התגייס לתמיכה בעורכו 

הראשי, בן־אב"י.
גם איתמר בן־אב"י הגיב בהפתעה וכעס על פסק הדין. הפתעה זו 
נבעה לא רק מעצם ההרשעה, אלא מכך שפסק הדין לא כלל הודעה 
המגנה את ההסתה הדתית והפוליטית בעיתונות הערבית. תגובתו של 
בן־אב"י הופיעה למחרת פרסום פסק הדין, ב־5 בדצמבר 1924, במאמר 
שנשא את הכותרת "פסק דיננו". בן־אב"י הביע כעס הן על תוכנו 
הן על צורתו של פסק הדין. לדבריו נוצר רושם בקרב הקהל במהלך 
המשפט, בעיקר לאור ההגנה הנפלאה של הוראס סמואל ושמיעת 
טענותיו המבוססות של ד"ר שמטרלינג, שהנאשמים ישוחררו: ״לא 
יכולנו לשער שדברים אשר נאמרו בירכתון היתולי כמעט בהיסח הדעת 
ובהעדרו של העורך האחראי, יחשבו בעיני השופטים כמעליבים את 
מישהו". בעיקר לאחר שעורכי הדין הוכיחו שלא הייתה כוונה להעליב 
את מישהו ולהרע לעדה מעדות ומדתות הארץ, ולאחר שדעת הקהל 



קשר מס' 48, חורף 2016

32

בכללה, הן הנוצרית והן המוסלמית, התייחסה לכל העניין במנוחת 
נפש כמעט גמורה. מאחר שלא קרו כל בלבולים בארץ במשך ארבעת 
החודשים שחלפו מאז פרסום האירוע, הוא חשב שהשופטים לא ימצאו 
בתביעה אחיזה ממשית. לכן מובן התימהון לשמע ההחלטה להרשיע 

את הנאשמים.
עם זאת גם בן־אב"י הודה שבסך הכול בית המשפט לא נקט יד 
קשה כלפיו וכלפי קרניאל. סעיף 55, "שהיה סלע העוז לתובעים", 
בוטל לגמרי, ובית המשפט נתן פרשנות מקילה לסעיפים 11 ו־16 בחוק 
העיתונות העות'מאני. בן־אב"י סבר שגם הקנסות שהוטלו עליהם לא 
היו כבדים, שכן אם היו הולכים השופטים הבריטים בעקבות קודמיהם 
העות'מאנים היה גזר הדין קשה בהרבה. בן־אב"י הזכיר שאביו, 
אליעזר בן־יהודה, נדון ב־1893 על עברות דומות ל־15 שנות מאסר 
עם עבודת פרך, עונש ממנו הצליח להתחמק ברגע האחרון. גזר הדין 
שניתן בפרשת "חילול השם" הרגיז לטענתו את הציבור הערבי לא 
פחות מזה היהודי, ועיתון הפטריארכיה רקיב צהיון פרסם מאמר קשה 
ומקומם בגנות גזר הדין, שהיה בו משום ביזיון בית המשפט. בדאר 
היום התפרסם כעבור כמה ימים תקציר מאמרו של רקיב צהיון. 
העיתון הערבי־נוצרי מחה נגד העונש הקל מידי שהוטל על הנאשמים. 
הוא השווה את הקנס שנגזר עליהם, שלושים לירות מצריות, לסכום 
שניתן ליהודה איש קריות שהסגיר את ישו בשלושים שקלי כסף. 
העיתון הוסיף וטען שהתביעה לא הצליחה במשימתה מפני שהתובע 
הראשי הוא יהודי. לדעתו של רקיב צהיון יהדותו של התובע מנעה 
ממנו להבין את חומרת הפגיעה בנוצרים ממאמרו של קרניאל, ולפיכך 
הוא לא הצליח לנסח כהלכה את כתב האישום. כן האשים העיתון את 
התובע שהיה מעורב יחד עם עוזר המזכיר הראשי של ממשלת המנדט 
בניסיון למנוע את המשפט באמצעות פרסום ההתנצלות של דאר היום, 
וגם לאחר שמהלך זה נכשל פעל התובע באטיות להכנת כתב התביעה. 
המשפט היה, לדעתו של רקיב צהיון, מכור מראש מכיוון שהיהודים 

שלטו בו לאורך כל שלביו.42 
בן־אב"י מתח גם הוא ביקורת על פסק הדין. אף על פי שהוא 
הודה שבית המשפט פסק עונש קל יחסית, סבר עורך דאר היום 
שבפרספקטיבה רחבה יותר טעה בית המשפט טעות חמורה. הוא טען 
שפסק הדין יגרום להפצת הקנאה והמדנים בין המגזרים. העובדה 
שהשופטים לא הבינו זאת הטרידה אותו מכיוון שסבר כי גורמים 
אינטרסנטים שונים יעסקו בהסתה דתית ועדתית שיטתית של דעת 
הקהל, שתוביל לתביעות הדדיות ולמשפטים פומביים שיחזקו את 
חוסר השקט ויובילו למהומות ולשפיכות דמים.43 ההתפתחויות בשנים 
הבאות, ובעיקר האירועים שהחלו בכותל המערבי בקיץ 1929, הוכיחו 

שבן־אב"י צדק.44 
בסוף דבריו הקדיש בן־אב"י כמה מילים לייחסם של מוסדות 
היישוב היהודי למשפט. הוא הביע את צערו על היחס הקר והמנוכר 
של ההנהלה הציונית, הוועד הלאומי והרבנות הראשית: ״כאילו ניתנה 
פקודה מגבוה — מגובה ציוני כמובן — וישתתקו כל הפיות אף יבדו כל 
הלבבות בהנהלה הציונית, בוועד הלאומי ובמשרדי הרבנות שהינם אחרי 
ככלות הבל באי־כח הציבור העברי״. בן־אב"י המשיך וציין שמנהל 
ההנהלה הציונית המתערב בדרך כלל בכל דבר, יהודי ולא יהודי, לא 
שאל כלל על התקדמות המשפט ולא תרם עצה לעיתון. כך גם מזכיר 
הוועד הלאומי, שלא טרח לפנות למערכת כדי להביע אהדה לעניינו 
ומשרד הרבנות, "שכל גט קטן, כל צעקת שמש היו חשובים בעיניה יותר 

מהנעשה בבית הדין המחוזי ביחס לאחד מהמאורעות היותר מזעזעים 
שאירעו בעולם המשפט של ארץ זו בשנים האחרונות". בעוד דעת 
הקהל היהודית והלא יהודית בעולם הכירה בחשיבות האירוע ושלחה 
את כתביה לסקר את התפתחותו בפרוטרוט כדי להציגם בהבלטה 
בעמודיהם הראשיים, בארץ ראו ראשי המוסדות בפרשה אירוע זניח 

שלא דרש התייחסות. 
בן־אב"י לא הופתע מן היחס הקר והאדיש מצד המוסדות בארץ 
לעיתון המרכזי, נושא דגלה של דעת הקהל בארץ, ששירת בתעמולתו 
מוסדות אלה ותרם להעצמת כוחן של הקרנות הלאומיות. יחס כפוי 
טובה זה מצד המוסדות כלפי דאר היום נבע לדבריו מהעובדה שהעיתון 
נקט עמדה במאבק פנימי שהתנהל באותם ימים בהסתדרות הציונית. 
העובדה שתמך בסיעת ויצמן וברנדייס ולא בסיעת אוסישקין ורופין 
ששלטו במוסדות בארץ, והעובדה שניהל מסע צלב עיתונאי ארוך כנגד 
ארתור רופין וחבריו, הייתה בעוכריו והובילה ליחס האדיש והעוין 

של המוסדות כלפי העיתון.45 

הערות
על התקפת דאר היום נגד אוסישקין, ראו ע' אלידע, ''עיתונות 'צהובה' מול  	 1
עיתונות 'הגונה': הדיון על דמות העיתונות העברית בשנות ה־20'', קשר, 26 
)1999(, עמ' 48-37. על התקפת דאר היום נגד רופין ומשפט הדיבה שלו נגד 
העיתון ראו הנ"ל, "עיתונות צהובה ומסעי צלב עיתונאיים: דאר היום ופרשת 

רופין", עתיד להתפרסם בכתב העת ישראל. 
על ישעיהו קרניאל ראו ד' תדהר, אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, תל־ 	2
אביב 1947, כרך ב, עמ' 751-750; ר' קרניאל־דביר, ״בעקבי עזמות: חייו 

ויצירתו של ישעיהו קרניאל״, עת־מול, 220 )תשע״ב(, עמ׳ 17-14.
סיפורי־בידורי  מדור  זה  היה  בן־יהודה.  של  בלשונו  "ירכתון"  כונה  המדור  	3

שמוקם בשליש התחתון על העמוד, קרי ב"ירכו" של העמוד.
הסרט זורו בבימויו של פרד ניבלו ובכיכובו של דגלס פיירבנקס יצא לאקרנים  	4
בשנת Fred Niblo, The Mark of Zorro( 1920(. קרניאל הרבה לכתוב 
במדורו על סרטי ראינוע. ראו לדוגמה ב־5 בדצמבר וב־12 בדצמבר 1920 על 
גיבור עממי בשם סטינקארי שדמה במאפייניו לזורו וכיכב בראינוע הירושלמי. 
קרניאל פרסם את הפיליטון בגיליון 273 של דאר היום מ־15 באוגוסט 1924.  	5
גיליון זה אכן נמצא בספרייה הלאומית ובאתר "עיתונות יהודית היסטורית", 
אבל העמוד שבו נדפסה הכתבה חסר, וייתכן שהושמד במתכוון. נוסח הטור 
של קרניאל הופיע בכתב התביעה, ראו "המשפט נגד דאר היום", דאר היום, 

.25.11.1924
א' בן־אב"י, "פסק דיננו", דאר היום, 5.12.1924. בן־אב"י מזכיר את האירוע  	6
גם בספר זיכרונותיו, עם שחר עצמאותינו, ירושלים 1961, עמ' 433-434 

)להלן: בן־אב"י, עם שחר(.
"המשפט נגד דאר היום: עדות פרץ דגן־קורנפלד", דאר היום, 27.11.1924.  	7

"ירושלים יום־יום, ברור דברים", דאר היום, 2.9.1924, עמ' 3.  	8
היום,  דאר  סמואל",  הורס  של  נאומו  המשך  דאר־היום:  נגד  "המשפט  	9

 .28.11.1924
"המשפט נגד דאר־היום", שם, 27.11.1924. 	10

עזמות, "מבעד למסווה: שעורים בהסתכלות", שם, 5.9.1924. ואכן, בגיליון  	11
27.11.1924 נכתב בדאר היום במדור "שעה אחרונה", שסיפור משפט הדיבה 

זכה לסיקור בולט בעיתוני לונדון. 
)להלן:   5.9.1924 היום,  דאר  מים",  של  בצלוחית  "סערה  אלמאליח,  א'  	12

אלמאליח, "סערה"(.
חוברת  העולם,  בארץ־ישראל",  הערבית  "העיתונות  )שרת(,  שרתוק  מ'  	13
בסיעה  שתמך  מתון  עיתון  היה  אשרק  שמראת  הטענה   .1923 ינואר  ב, 
במחקר  גם  מופיעה  המופתי  של  החוסיינית  לסיעה  והתנגד  הנשאשיבית 



קשר מס' 48, חורף 2016

33

 A. Ayalon, The Press of the ראו,  הפלסטינית.  העיתונות  של  עכשווי 
Arab Middle East: A History, Oxford 1995, p. 98. ראו גם מ' כבהא, 
עיתונות בעין הסערה: העיתונות הפלסטינית כמכשיר לעיצוב דעת קהל 
1939-1929, ירושלים 2004, עמ' 25, 54-50, 142. הוא לא הזכיר את רקיב 

צהיון. 
י' בן חנניה, "השבוע הערבי: סקירה כללית", דאר היום, 5.9.1924.  	14

שם. 	15
אלמאליח, "סערה".  	16

הכחיש  היום  דאר  נאסר.  שבן־אב"י  שמועות  הופצו   1924 אוקטובר  בסוף  	17
בסך  ערבות  שטר  על  לחתום  נאלץ  שבן־אב"י  ציין  אולם  אלה,  שמועות 
"ידיעות אחרונות:  יתייצב למשפט.  להבטיח שהוא  כדי  לירות מצריות  מאה 

הכחשה", דאר היום, 28.10.1924. 
"המשפט נגד דאר־היום", דאר היום, 25.11.1924. 	18

הוראס סמואל שימש עורך דינו של איתמר בן־אב"י גם במשפט הדיבה שהגיש  	19
לבריטניה  חזר  סמואל   .)1926 1925-ינואר  )אוקטובר  רופין  ארתור  נגדו 
ב־1928 והמשיך לעסוק שם בפרקטיקה משפטית. ב־1930 הוא פרסם ספר 
 H.B. Samuel, Unholy Memories from the Holy ,על פעילותו בארץ
ז'בוטינסקי את הוראס סמואל  Land, London 1930. ב־1933 הזמין זאב 
וצבי  סטבסקי  אברהם  ארלוזורוב,  רצח  משפט  נאשמי  של  סנגורם  לשמש 
רוזנבלט. סמואל שהה בארץ בין נובמבר 1933 ליולי 1934 והצליח לזכותם 

מאשמה. 
עדות קרוב משפחה במכתב אלי מ־20 ביוני 2015.  	20
א' בן־אב"י, "פסק דיננו", דאר היום, 5.12.1924. 	21

לפריס  מרומא  לצאת  היה  עתיד  ברליסינה  הפטריארך  היום,  דאר  לטענת  	22
וללונדון. הוא אמור היה לחזור לארץ לקראת חג המולד. ראו "שעה אחרונה", 
דיווח העיתון שברלסינה התקבל לראיון  בנובמבר  שם, 27.11.1924. ב־30 
כל  של  משותפת  חזית  להקים  הייתה  השיחה  מטרת  האפיפיור.  אצל  ארוך 
הקתולים בארץ ישראל. ראו "שעה אחרונה", שם, 30.11.1924. יש להניח 

שהמשפט בירושלים נדון באותה שיחה. 
27.11.1924- הארץ,  דואר־היום",  משפט  הטלפון:  על־ידי  "ידיעות  	23

 .25.11.1924
א' בן־אב"י, "פסק דיננו", דאר היום, 5.12.1924.  	24

"ידיעות על־ידי הטלפון: משפט דאר־היום", הארץ, 25.11.1924. 	25
שם. 	26

"נאום ההגנה של הוראס סמואל", שם, 27.11.1924.  	27
"המשפט נגד דאר היום: המשך נאומו של הוראס סמואל", שם, 28.11.1924. 	28

"המשפט נגד דאר־היום: עדות סחרוב", שם, 27.11.1924. 	29
אסיר  אגרון,  גרשון  ראו  לונדון  של  הטיימס  עיתון  ככתב  דנבי  הרברט  על  	30
הנאמנות, ירושלים תשכ"ד, עמ' 52, 55-56. אגרון סיפר שהחליף את דנבי 
ככתב הטיימס בירושלים במשך כמה חודשים כשהאחרון יצא לחופשה. לאחר 

בו מאמרי מערכת  דנבי לכתוב  פלסטיין פוסט בדצמבר 1932, החל  הקמת 
קודם   .82 עמ'  אגרון, שם,  ראו  העיתון.  המדור הספרותי של  ואף ערך את 
אנגלי  תרגום  ב־1933  דנבי  פרסם  ב־1939  העברי־אנגלי  המילון  לפרסום 
ראשון למשנה. הוא תרגם גם לאנגלית מספריו של יוסף קלאוזנר ומשיריו של 

ביאליק.
פרופ' דנבי, "אליעזר בן־יהודה", דאר היום, 26.12.1922. 	31

"המשפט נגד דאר־היום", שם, 26.11.194.  	32
שם. 	33
שם. 	34

יותר  הארץ פרסם גרסה  נגד דאר־היום", שם, 1.12.1924. עיתון  "המשפט  	35
הארץ,  דואר־היום",  נאום הסיכום של התביעה. ראו, "משפט  מפורטת של 

 .27.11.1924
א' בן־אב"י, "פסק דיננו", דאר היום, 5.12.1924. 	36

"שעה אחרונה: משפט דאר־היום בעיתונות האנגלית", שם, 27.11.1924.  	37
"פסק דין במשפט דאר־היום", דאר היום, 4.12.1924. פסק הדין זכה לסיקור  	38
מייל,  דיילי  טיימס,  החשובה,  הלונדונית  בעיתונות  גם  אלא  בארץ  רק  לא 

ודיילי אקספרס. ראו "שעה אחרונה: משפט דאר־היום", שם, 7.12.1924.
קרניאל־עזמות הגיב לראשונה על הפרשה במדורו ב־5 בדצמבר 1924. ראו  	39
הוא   .5.12.1924 היום,  דאר  בהסתכלות",  שעורים  למסוה:  "מבעד  עזמות, 
בירך ברכת מתיר אסורים והבטיח לקוראיו שיספר להם בקרוב את הסיפור 
המלא של המשפט. בינתיים הודיע שהוא עסוק בבקשת הלוואה לכיסוי סכום 

הקנס. 
על סיקור משפט בייליס, ראו גיליונות העיתונים הירושלמים החרות ומוריה  	40

מספטמבר-דצמבר 1913. 
עזמות, "מבעד למסווה: שעורים בהסתכלות", דאר היום, 19.12.1924.  	41

"במחנה הערבים: רקיב צהיון מתלונן", דאר היום, 14.12.1924.  	42
א' בן־אב"י, "פסק דיננו", דאר היום, 5.12.1924. בן־אב"י הזכיר את פרשת  	43
הזמינו  המשפט  סיום  שלאחר  סיפר  הוא  בזיכרונותיו.  גם  השם"  "חילול 
הפטריארך ברלסינה ללשכתו והאחרון ניסה להתפייס אתו. לדבריו הוא שוחח 
ארוכות עם ברלסינה גם על תכנית הקנטונים שלו. ראו בן־אב"י, עם שחר, 

עמ' 434-433.
 ,"1929 ומאורעות  דאר־היום  עיתון  לפוליטיקה:  סנסציה  "בין  אלידע,  ע'  	44

קשר, 34 )2006(, עמ' 114-105.
דאר היום ניהל מנובמבר 1923 מסע צלב עיתונאי נגד ארתור רופין וחבריו,  	45
דיבה  רופין בקיץ 1924 תביעת  הגיש  זה  אותם האשים בשחיתות. על רקע 
נגד בן־אב"י. התביעה התבררה בבית המשפט המחוזי בירושלים בנובמבר־
דצמבר 1925. על העימות בין בן־אב"י לרופין ראו גם הערה 1, וכן י' דרורי, 
''עמדת דאר־היום מהיווסדו ועד סוף 1924'', הציונות, מאסף יב )1987(, עמ' 

.156-151


